Γυμναστής, παιδαγωγός ή και τα δύο;

kids

Οι ραγδαίες εξελίξεις στο χώρο του fitness και ο καθημερινός καταιγισμός από πληροφορίες, αναπόφευκτα, επηρεάζουν όλους τους τομείς της γυμναστικής. Ένας από τους βασικότερους αποτελεί το κομμάτι του παιδιού. Δεδομένου ότι τα παιδιά βρίσκονται στο μάτι ενός κυκλώνα μόδας, δραστηριοτήτων και καταναλωτισμού ο παιδαγωγικός οπλισμός του γυμναστή θα μπορούσε να λειτουργήσει αποτελεσματικά ως αντίβαρο και έρεισμα.

Οι γυμναστές, πρώτοι από όλους, θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν πλήρως ”την παιδευτική-μορφωτική αξία της καλλιέργειας των δημιουργικών ικανοτήτων των παιδιών μέσω της κίνησης”.

Η καλλιέργεια αυτή συνίσταται:

-Στην ανάπτυξη των αντιληπτικών ικανοτήτων.

-Στην ανάπτυξη των φυσικών ικανοτήτων.

-Στην ανάπτυξη των κινητικών ικανοτήτων.

-Στην ανάπτυξη της μη λεκτικής επικοινωνίας.

Όμως, για να επιτύχουμε τους παραπάνω στόχους, θα πρέπει να προβούμε σε μια βασικότατη αποδόμηση με το να γίνουμε εμείς οι ίδιοι παιδιά. Δεν υποδυόμαστε τα παιδιά, αλλά ανασύρουμε το παραγκωνισμένο παιδί μέσα μας με όσο λιγότερους φόβους και αναστολές γίνεται. Δομούμε σχέσεις βασισμένες στην αλήθεια του χαρακτήρα και της στιγμής, στην καθαρότητα των προθέσεων και στην αμοιβαιότητα. Κάτι λιγότερο ειλικρινές και επίμοχθα τεχνητό θα οδηγούσε ή σε παλιμπαιδισμό από μέρους μας ή σε υποκριτική συναλλαγή, πράγμα εύκολα αντιληπτό από τα παιδιά. Αυτό σωματικά μεταφράζεται σε :

-Ένα παρουσιαστικό που εμπνέει εμπιστοσύνη και σεβασμό (καθαριότητα, ευπρέπεια, επιβλητικότητα, ουδέτερες ενδυματολογικές επιλογές, ώστε να εστιάζεται η προσοχή στο μήνυμα και όχι στον πομπό).

-Ένα σώμα έτοιμο για όλα (διάθεση για δράση, ενέργεια, ετοιμότητα και διάθεση για παιχνίδι, ευκαμψία).Ένα σώμα πρόθυμο να τσαλακώσει το διδασκαλικό του status.

-Μια φωνή ενδιαφέρουσα, με ανάλογες διαθέσεις (καθαρή άρθρωση, φωνή πλούσια σε μεταπτώσεις, έμφαση του λόγου, ενδιαφέρον λεκτικό).Ας μην παραβλέπουμε το ότι η φωνή μας είναι η ηχητική σωματική μας έκφραση.

Η φυσιογνωμία και η μεθοδικότητα του παιδαγωγού συμβάλλει σημαντικά στη διαμόρφωση του μαθήματος. Οι ικανότητες για σύναψη σχέσεων και επικοινωνία μπορούν να διευκολύνουν ιδιαίτερα τη διεξαγωγή του προστατεύοντάς το από τη διεκπεραίωση. Πριν προβούμε σε οποιαδήποτε δραστηριότητα ας αναρωτηθούμε πώς θα επιθυμούσαμε να φερθούν, τι και πώς θα θέλαμε να μας διδάξουν και αν είναι εφικτοί οι στόχοι μας σε σχέση με το έμψυχο υλικό που διαθέτουμε. Γι’ αυτό η χρήση παιγνιώδους γλώσσας είναι το πρώτο βήμα για να ενταχθούμε στο γλωσσικό πεδίο των παιδιών.

Το επόμενο είναι η αποδοχή της παιδικής οπτικής των πραγμάτων και η παρατήρησή της. Παραδείγματος χάριν, ποιες είναι οι αγαπημένες παιδικές συνήθειες και πώς αυτές θα μπορούσαν να μεταποιηθούν σε δημιουργία. Ποιες εικόνες από τη φύση ,τα ζώα και την καθημερινότητα μπορούν να αξιοποιηθούν. Ποια η δύναμη της παρομοίωσης και της εικονοποίησης ,ποια παιδιά μπορούν να αντιληφθούν ευκολότερα ή δυσκολότερα τα μηνύματά μας και ποιος ο συντομότερος δρόμος προς την κατανόηση; Έως ποιο βαθμό μπορούμε να επιμείνουμε; Έχουμε συναίσθηση ότι για κάποια παιδιά αποτελούμε γονικό πρότυπο ή υποκατάστατο; Η προσαρμοστικότητα του παιδαγωγού είναι ένα προσόν που καλλιεργείται και που διασφαλίζει την αυτοέκφραση των παιδιών. Οι ανάγκες της στιγμής και το βασικό μας πλάνο καθορίζουν το μάθημά μας. Εμείς αποτελούμε το μέσο που βοηθά τα παιδιά να εξελιχθούν και όχι μια άκαμπτη αυθεντία, στην οποία θα πρέπει αυτά να υποταχθούν. Το «προσαρμοστικότερο» και αποτελεσματικότερο.

Μιλώντας με τη γλώσσα των εικόνων, ένας δάσκαλος μοιάζει με ιτιά, η οποία διαθέτει βαθιές ρίζες, δυνατό κορμό και λεπτά, ευλύγιστα κλαδιά, ανθεκτικά στους σφοδρούς και απρόβλεπτους παιδικούς ανέμους. Με λίγα λόγια, εμπιστευόμαστε τη γνώση και την τεχνική μας, τις οποίες οφείλουμε να ξεχάσουμε τις ώρες του μαθήματος. Η γνωστική μας αρτιότητα υπηρετεί τη διδασκαλία, δικαιολογεί έναν μισθό, πλουτίζει το βιογραφικό μας και αντεπεξέρχεται στις απαιτήσεις των εξελίξεων αλλά δεν επαρκεί από μόνη της, γιατί το λειτούργημά μας είναι κατ’ εξοχήν επικοινωνιακό. Η τεχνική είναι η πανοπλία μας, γιατί θωρακίζει τη γνώση μας, αλλά η επικοινωνία είναι μια μη ισοπεδωτική νίκη.

Αμπράζης Δημοσθένης

Pilates & Yoga Instructor, Fit Smiling Kids Associate

 

demosthenes

smiling

Πηγή: athlisis.gr